ראשי » טיפול קוגניטיבי – ותחשבו על זה (אחרת)….

טיפול קוגניטיבי – ותחשבו על זה (אחרת)….

הכל מתחיל בראש….

טיפול קוגניטיבי הוא שיטת טיפול פסיכולוגי המניחה כי מקורן של הפרעות נפשיות הוא בדפוסי חשיבה לקויים, המעוותים את תפיסת המציאות שלנו. לדוגמה, באופן הכי פשטני, אם נחשוב מחשבות שליליות הן יקרו וגם ההפך כמובן, בעת מחשבות חיוביות.

כך לדוגמה, אם למשל, יש לאדם נטייה לחשוב שהוא עתיד להיפגע בכל פעם שקיים סיכוי שייפגע ("כאב הבטן שלי איננו כאב טבעי וחולף אלא מבשר על מחלה אנושה", "דווקא אותי יסדרו", "אין ספק שאכשל במבחן הקבלה", "עם אף כזה אף בחורה לא תרצה אותי") – ישפיעו מחשבותיו לרעה לא רק על התנהגותו, אלא גם על הרגשתו ויגרמו לו לחוש חרדה, ייאוש ודיכאון.

לכן המטרה של טיפול קוגניטיבי היא זיהוי דפוסים והרגלי חשיבה לקויים והקניית דפוסים יעילים במקומם. במהלך הטיפול, המטפל בשיטת טיפול קוגניטיבי מסייע למטופל לזהות דרכי מחשבה שגויות, להימנע מהן, ולנסות לחשוב אחרת.

קצת היסטוריה על טיפול קוגניטיבי

שיטת טיפול קוגניטיבי החלה להתפתח בארה"ב בשנות ה-50 בעיקר כתשובת נגד לשיטת הפסיכואנליזה. בשנות ה-60 השיטה כבר הפכה לפופולארית ביותר בקרב הפסיכולוגים, ובשנות ה-80 מוזגה שיטת טיפול קוגניטיבי יחד עם שיטת טיפול התנהגותי. כעת היא נקראת  cognitive behavioral therapy –CBT.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי נמצא יעיל בטיפול בהתקפי חרדה ובמגוון הפרעות הקשורות לחרדה כמו חרדה חברתית, חרדת בחינות, חרדת נהיגה, חרדת טיסה, פוביות שונות, הרגלים כפייתיים ועוד.

בעצם  טיפול קוגניטיבי הוא שיטה המתמקדת בשינוי החשיבה וההתנהגות של המטופל תוך שימוש בשיטות למידה יעילות, יחד עם ביטול דפוסי חשיבה והתנהגויות מזיקות ולא מועילות. שיטת טיפול קוגניטיבי משתמשת בשיטות הרפיה ובחשיפה מבוקרת למקור הפחד, וכך מאפשרת לאדם להתמודד עם אותו פחד ולהתגבר עליו.

טיפול קוגניטיבי – טיפול קצר מועד

בניגוד לטיפוליים פסיכולוגיים אחרים טיפול קוגניטיבי הוא טיפול קצר מועד וממוקד, הנמשך בדרך כלל תקופת זמן של בין כמה שבועות לכמה חודשים. ניתן לשלב בתוך טיפול קוגניטיבי גם כלים טיפוליים נוספים במהלך המפגשים הטיפוליים, כמו דמיון מודרך, פסיכודרמה, קלפים טיפוליים ועוד.

במהלך טיפול קוגניטיבי מנסה המטפל בזמן קצר וממוקד לשנות את הפרשנות הגורמת לנו לתגובות רגשיות, פיזיות והתנהגותיות מסוימות. תגובות אלה גורמות לנו בדרך כלל מועקה וסבל, ומונעות מאיתנו תפקוד רגיל בחיי היום היום. במהלך טיפול קוגניטיבי נבדקות המחשבות האוטומטיות והספונטניות, העולות כתוצאה מאירוע מסוים (טריגר), יחד עם הרגשות המתעוררים כתוצאה מכך, ולבסוף ההתנהגות הנובעת מכל אלה.

טיפול קוגניטיבי מביא להבנה, כי המחשבות האוטומטיות שלנו אינן בהכרח משקפות את המציאות, אלא את הפרשנות שלנו לאירוע. פרשנות שמקורה בתהליכי למידה מוקדמים ומאוחרים יותר. מהלך טיפול קוגניטיבי אמור לתת פרשנות מחודשת או "חשיבה אלטרנטיבית" כלפי האירוע, וכך בעצם לשנות את התנהגותנו.

מהלך טיפול קוגניטיבי

במהלך טיפול קוגניטיבי המטופל מתעמת ונאלץ להתמודד עם החרדות, הדיכאון וכל ההתנהגויות שלו המונעות ממנו חיים רגילים. באמצעות חשיפה הדרגתית ומבוקרת לאותם אירועים מאיימים, במהלך טיפול קוגניטיבי המתבצע לרוב בחממה הבטוחה והמגוננת של חדר הטיפולים, המטופל יעבור "דה-סנסיטיזציה", כלומר מיתון משמעותי של הרגישות לאיום.

פעמים רבות, המטופל יתגבר לחלוטין על חרדותיו במהלך טיפול קוגניטיבי, וכך יוכל לחיות את חייו כפי שהוא רוצה, ולא כפי שהפחדים שלו מכתיבים לו.

שיטת טיפול קוגניטיבי ידועה כשיטה היעילה ביותר להתגברות על סוגי החרדות השונים: חרדה ספציפית, חרדה חברתית, אגורפוביה, הפרעה טורדנית כפייתית (OCD), הפרעות אכילה, הפרעת דחק פוסט טראומות (PTSD) ודיכאון. כל אלה חסמים שלא מאפשרים לנהל חיים רגילים, ובאמצעות ההתגברות עליהם, הדרך לחיים בריאים נסללת בבטחה.

לקביעת פגישה או לכל שאלה:

טלפון: 1-800-350-750

דוא"ל: info@matzpen.co.il

או דרך טופס יצירת קשר, שנמצא בכל דפי האתר מצד שמאל.