פסיכולוג קליני והעולם נראה ורוד יותר

פסיכולוג קליני – מתי ולמי?

פסיכולוג קליני מתמחה במתן טיפול נפשי הנעשה באמצעות שיחות בלבד. המינוח המקצועי לטיפול נפשי הוא פסיכותרפיה. במהלך הטיפול, פסיכולוג קליני יושב עם המטופל ומשוחח איתו. הטיפול מעמת את המטופל עם נושאים שבהם הוא זקוק לעזרה. פסיכולוג קליני מכוון את המטופל לדבר על הקשיים והבעיות שלו, ומתוך כך ניתן להתפנות למתן פתרונות. פסיכולוג קליני יוכל לסייע למי שסובל מחרדות, קשיים חברתיים, בעיות תקשורת, דיכאון, טראומה, דימוי עצמי, הפרעות אישיות, הפרעות אלימות וכדומה.

יש לקחת בחשבון מצבים, שבהם טיפול באמצעות שיחות אצל פסיכולוג קליני לא יספק תוצאות ולא יהיה אפקטיבי. מדובר במקרים בהם אדם סובל מרעד בגוף, שיתוק, הפרעות בדיבור, דיכאון קיצוני – כאן תידרש, לרוב, התערבות תרופתית, ומוטב לפנות אל פסיכיאטר לטיפול מתאים.

מי מוסמך לטפל באמצעות פסיכותרפיה?

את הטיפול הנפשי באמצעות הפסיכותרפיה מוסמכים לבצע פסיכולוג קליני, רופא פסיכיאטר, עובד סוציאלי קליני, קרימינולוג קליני, מטפל בהבעה ויצירה קליני – כל זאת בהנחה שסיימו לימודי פסיכותרפיה. השיחות עצמן בין המטפל למטופל לא אמורות להיערך באופן שונה בכל אחד מהמקרים. פסיכיאטר מוסמך להתאים טיפול תרופתי לבעיה, בעוד שמטפל שהוא פסיכולוג קליני מוסמך לערוך אבחון בעזרת מבחנים, בנוסף לשיחות שהוא מקיים עם המטופל.

ככלל, ההכשרה שיש לפסיכיאטרים לעיסוק בפסיכותרפיה מצומצמת יותר מזו שיש למטפלים קליניים. בהתאם לכך, מי שזקוק לטיפול בעזרת שיחות בלבד, מוטב שיפנה אל פסיכולוג קליני, מטפל בהבעה ויצירה קליני, קרימינולוג קליני או אל עובד סוציאלי קליני לקבלת עזרה. זאת ועוד, מחיר פגישה אצל פסיכיאטר פרטי גבוה באופן ניכר מהמחיר שגובים בעלי המקצוע האחרים.

פסיכולוג קליני – לומד לכל אורך הדרך…

פסיכולוג קליני מומחה הוא מי שסיים לימודי תואר שני (M.A) במגמה קלינית, לאחר שהשלים ארבע שנים של התמחות קלינית במוסד מוסמך, אשר בסיומן עבר בחינת הסמכה מטעם משרד הבריאות. ניתן למצוא ריכוז של רשימת הפסיכולוגים ב"פנקס הפסיכולוגים" מטעם משרד הבריאות. פסיכולוגים קליניים מומחים מופיעים ברשימה תחת הסימן "קל", ולצד מספר הרישיון שלהם.

פסיכולוג קליני – בא אליכם בגישה מתאימה….

במרכז טיפול ע"י פסיכולוג קליני עומדת השיחה הטיפולית עם המטופל, אשר באמצעותה מנסה הפסיכולוג לפתור את הבעיות שמעלה המטופל. קיימות גישות שונות לטיפול ע"י פסיכולוג קליני. לפני שמגיעים לטיפול אצל פסיכולוג קליני מוטב לקרוא ולהתרשם מהגישות הטיפוליות השונות, ולפי זה לקבוע איזו גישה טיפולית היא המתאימה לכם. להלן סוגי טיפולים אפשריים:

  • טיפול פסיכו-דינאמי – מדובר בטיפול שמקורו בפסיכואנליזה, שפיתח פרויד. הטיפול הפסיכו-דינאמי הוא לרוב טיפול ארוך טווח, שכולל מפגש שבועי עם המטפל, ומתמקד בעיקר ביחסים של המטופל עם הסובבים לו. במהלך טיפול פסיכו-דינאמי יושב פסיכולוג קליני מול המטופל, מאזין לדבריו ומדי פעם מפרש אותם, ומנסה להאיר דרכם את הבעיות ואת הפתרונות.
  • טיפול התנהגותי – פסיכולוג קליני התנהגותי מעמת את המטופל באופן פיזי עם הבעיות שלו – לא רק באמצעות שיחות, אלא במתן מטלות וליווי צמוד בשטח. לדוגמא, אדם שפוחד מגבהים ייאלץ במסגרת הטיפול להתעמת עם הפחד בזמן אמת ובאופן מוחשי.
  • טיפול קוגניטיבי – פסיכולוג קליני, המטפל בשיטה הקוגניטיבית, מתמקד בתיקון דרכי החשיבה של המטופל לגבי עצמו. לדוגמא, מטופלת שסובלת מאנורקסיה והדימוי העצמי שלה הוא של אישה שמנה, תיווכח לדעת באמצעות פסיכולוג קליני, המטפל בשיטה הקוגניטיבית, שחשיבתה מוטעית ואינה תואמת למציאות.
  • טיפול אקזיסטנציאליסטי-הומאני – זהו טיפול פסיכולוגי, אשר מעמיד מול המטופל בעיות ששייכות לכלל האנושות: פחד ממוות, פחד מאובדן וכדומה. פסיכולוג קליני, המטפל בשיטה זו, מעודד את המטופל לקחת אחריות על חייו ולהתמודד עם בעיותיו בלי קשר לבעיות של אחרים.

לקביעת פגישה או לכל שאלה:
טלפון: 03-9444-104
דוא"ל: info@matzpen.co.il
או דרך טופס יצירת קשר, שנמצא בכל דפי האתר מצד שמאל.